SveMa Frukostevent 25 sep 2025

Publicerad: 2025-09-26

Tack till alla som kom till Svema:s frukostevent och som visade intresse av att höra om kraften i undersökningar. 

Tillsammans med Marknadscheferna arrangerade vi en frukost på vårt kontor i Mölndal där vi fördjupade oss i just detta tema. Det blev en inspirerande morgon med många engagerade samtal, kloka frågor och nya instinkter om undersökningar. Roland Norberg inledde morgonen med att presentera SveMa, och därefter tog Camilla Börjesson och Karin Mossberg vid för att guida oss igenom vilken nytta väl genomförda undersökningar faktiskt kan skapa.

Denna morgon lätt vi magkänslan ta ett steg tillbaka och fokuserade istället på vilken roll fakta faktiskt spelar. Vi utforskade varför väl genomförda undersökningar är ett av de mest värdefulla verktygen i både vardagliga och strategiska beslut.

Vi känner alla igen resonemangen som lätt uppstår i pressade lägen:
“Det känns som att kampanjen gick bra.”
“Jag tror att målgruppen gillar det här.”

Samtidigt pratade vi om hur känslor kan vara just det – känslor. Snabba, intuitiva och ibland träffsäkra, men lika ofta skiftande och svåra att bygga långsiktiga beslut på. Fakta, däremot, ger en helt annan tydlighet och hjälper oss att förstå vad som faktiskt fungerar. Undersökningar gör att vi inte behöver gissa, utan istället kan luta oss mot insikter som håller över tid.

Morgonen blev både inspirerande och givande, samtalen fortsatte långt efter presentationen var avslutad. Det är alltid roligt att se hur mycket intresse och nyfikenhet det finns kring undersökningar.

Ett extra stort tack till Camilla Börjesson och Karin Mossberg som höll i presentationen. Stort tack också till alla som deltog, ställde frågor och bidrog med reflektioner – ni gjorde frukosten till ett riktigt givande event.

Anställda saknar bild

Karin Mossberg

Anställda saknar bild

Camilla Börjesson

Läs vidare i kunskapsbanken

Vill du veta vad vi kan göra för dig?

Alla behov ser olika ut, hör av dig så berättar vi hur vi kan hjälpa just dig. Vi lyssnar, anpassar och levererar undersökningar som passar dig bäst.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, kampanjer och insikter i vårt nyhetsbrev.