För andra året i rad har vi på SveMa tillsammans med Marknadscheferna genomfört den stora Marknadschefsundersökningen. Den berättar för oss vilka utmaningar Sveriges Marknadschefer ser det kommande året.
Vad är Stora Marknadschefsundersökningen?
Undersökningen ger en omfattande översikt över hur svenska marknadschefer uppfattar sin yrkesroll under 2025, samt de utmaningar de möter inom sina organisationer. Läs mer om den Stora Marknadschefsundersökningen nedan:
Marknadschefernas budgetkamp – en tuffare match än någonsin
Att motivera marknadsföringens värde internt har blivit en allt större utmaning. I senaste rapporten ser vi en dramatisk ökning:
Andelen marknadschefer som tycker att det är svårt att försvara sin budget har stigit från 17,5% till 37,7% på bara ett år.
Vad beror detta på? Tuffare ekonomiska tider? Högre krav på mätbarhet? Eller en fortsatt missuppfattning om marknadsföringens långsiktiga affärsvärde?
Vill du ta del av hela rapporten?
Kontakta Camilla Börjesson hos oss på SveMa:
E-post: camilla.borjesson@svema.se