Varumärkesundersökning
VARUMÄRKESBAROMETERN
Vi hjälper dig att få insikter om marknadens uppfattning av ditt varumärke och att stärka dess position.
Förstå kraften i ditt varumärke
VarumärkesBarometern är vår mest populära mätning i vår tjänsteportfölj.
Undersökningen ger dig en tydlig förståelse för hur din målgrupp uppfattar ditt varumärke. De insikter du får möjliggör en mer målinriktad marknadsföring och hjälper dig att anpassa ditt budskap i företagets kommunikation.
Ditt varumärke är mer än bara en logotyp eller symbol, det handlar om hur verksamheten uppfattas av dina kunder, anställda och allmänheten. Genom varumärkesundersökningen får du en bättre förståelse och kan lättare identifiera förbättringsområden för att stärka ditt varumärke och öka kundlojaliteten. Genom denna undersökning får du värdefulla insikter inom följande områden:
Kännedom
Hur välkänt är ert varumärke i er målgrupp? Vi mäter både spontan kännedom och total kännedom för att få en helhetsbild.
Associationer
Vad förknippar kunderna med ert varumärke? Genom att förstå de känslomässiga kopplingarna till ert varumärke kan ni skapa en mer målgruppsanpassad kommunikation.
Omdöme
Vad tycker kunderna om ert varumärke? Vi analyserar deras åsikter och betygsätter varumärket på en skala, så att ni kan förstå var ni står och vad som kan förbättras.
Köpprofil
Ta del av en sammanställning av kunders köpbeteenden och preferenser som hjälper dig att förstå och anpassa din marknadsföring för att bättre möta kundernas behov.
Personlig kontakt
Hos oss får du en personlig kontakt som följer dig genoom hela processen, från planering till analys och uppföljning.
Omnibusmätning
En kostnadseffektiv undersökning där de medverkande delar på kostnaderna. Resultatet levereras snabbt och ger bred täckning.
Tilläggstjänster
För att skräddarsy undersökningen efter dina behov erbjuder vi möjligheten att lägga till egna frågor. Kontakta oss för mer information.
Hur fungerar det?
Skicka din logotyp
Vi skapar undersökningen
Undersökningen genomförs
Resultaten sammanställs
Du får din rapport
Rapportgenomgång
Personlig kontakt
Hos oss får du en personlig kontakt som följer dig genom hela processen, från planering till analys och uppföljning.
Omnibusmätning
En kostnadseffektiv undersökning där deltagarna delar på kostnaderna, vilket gynnar alla som medverkar i undersökningen.
Tilläggstjänster
För att skräddarsy undersökningen efter era behov erbjuder vi möjligheten att lägga till egna frågor.
Målgrupper att mäta mot
Våra mest omfattande varumärkesundersökningar
I vår portfölj av varumärkesundersökningar erbjuder vi flera alternativ. Två av dessa är våra mest populära och täcker ett brett spektrum av branscher. Den ena är inriktad på B2B och den andra på B2C, beroende på om du vill nå företagskunder eller konsumenter över hela Sverige.
Svenskt Näringsliv
B2B
Läs mer
Vänder sig till: beslutsfattare inom näringslivet så som företagsledare och egna företagare. Målgruppen är välinformerad och har även ett privatekonomiskt intresse.
Genomförs två undersökningar per år, höst och vår.
Sveriges Konsumenter
B2C
Läs mer
Vänder sig till: varierad grupp individer som köper produkter eller tjänster. Målgruppen baseras på olika faktorer som ålder, kön, inkomst, intressen och livsstil.
Genomförs två undersökningar per år, höst och vår.
Vill du rikta din varumärkesundersökning mot en mer specifik målgrupp?
Vi erbjuder ett omfattande urval av branscher för att du ska kunna nå din målgrupp på ett effektivt sätt och få värdefulla insikter som stärker ditt företag. Utforska nedan vilka målgrupper du kan nå med VarumärkesBarometern.
Våra branscher
Läs mer
- Säkerhet
Säkerhetsansvariga inom företag och myndigheter, privat samt kommunal sektor. - IT
Säkerhetsansvariga inom företag och myndigheter, privat samt kommunal sektor. - Energi och Miljöknik
Beslutsfattare och inköpsansvariga som driver på processen att skapa energieffektiva fastigheter för god hälsa och ett klimatsmart byggande. - Svensk Verkstad
Beslutsfattare inom svensk tillverkningsindustri. Fokus på tillverkande företag och underleverantörer inom industrin. - Automation
Arbetar inom produktionsteknik, verkstadsindustri, IT, energi/Va, robotteknik, livsmedel, läkemedelsindustrin, gruvnäring. - VA
Består främst av företag och yrkesverksamma inom bygg- och anläggningssektorn, kommunala vattenverk, fastighetsförvaltare och entreprenörer som arbetar med installation, underhåll och reparation av VA-system. - Fastighet
Riktar sig mot fastighetsägare, ekonomiska- & tekniska förvaltare som beslutar om fastighetens inköpsprocess. - VVS
Består främst av företag och yrkesverksamma inom bygg- och fastighetsbranschen som är involverade i installation, underhåll och reparation av VVS-system. - Bygg
Vänder sig direkt till arbetsledning/lagbas, träarbetare murare och beslutsfattande roller i inköpsprocessen. - EL
Elinstallatörer, elektriker, elkonsulter, elleverantörer, elgrossister, tele-/larminstallatörer och säkerhetsansvariga samt drift- och underhållsansvariga på fastighetssidan och i industrin. - Svensk Teknik
Består främst av företag och yrkesverksamma inom teknologisektorn. Detta inkluderar IT-företag, teknikkonsulter, ingenjörsfirmor och tillverkare av tekniska produkter och lösningar.
Säkerhet
Läs mer
säkerhetsansvariga inom företag och myndigheter, privat samt kommunal sektor.
Energi & Miljöteknik
Läs mer
Vänder sig till:
beslutsfattare och inköpsansvariga som driver processen för att skapa energieffektiva fastigheter för god hälsa och klimatsmart byggande.
Fastighet
Läs mer
fastighetsägare, ekonomiska- & tekniska förvaltare som beslutar om fastighetens inköpsprocess.
IT
Läs mer
IT-beslutsfattare med ledande befattningar på olika nivåer såsom vd, försäljningschefer, marknadschefer, CIO: er, affärsutvecklare, konsulter, utvecklare och it-tekniker.
Automation
Läs mer
ansvariga inom produktionsteknik, verkstadsindustri, IT, energi/Va, robotteknik, livsmedel, läkemedelsindustrin, gruvnäring.
VA
Läs mer
bygg- och anläggningssektorn, kommunala vattenverk, fastighetsförvaltare och entreprenörer som arbetar med installation, underhåll och reparation av VA-system.
VVS
Läs mer
bygg- och fastighetsbranschen som är involverade i installation, underhåll och reparation av VVS-system.
Svensk Verkstad
Läs mer
Vänder sig till:
beslutsfattare inom svensk tillverkningsindustri. Fokus på tillverkande företag och underleverantörer inom industrin.
Bygg
Läs mer
arbetsledning/lagbas, träarbetare murare och beslutsfattande roller i inköpsprocessen.
EL
Läs mer
elinstallatörer, elektriker, elkonsulter, elleverantörer, elgrossister, tele-/larminstallatörer och säkerhetsansvariga samt drift- och underhållsansvariga på fastighetssidan och i industrin.
Svensk Teknik
Läs mer
Vänder sig till:
teknologisektorn, så som IT-företag, teknikkonsulter, ingenjörsfirmor och tillverkare av tekniska produkter och lösningar.
Få en offert eller boka ett möte direkt med vår projektledare!
Vill du spara tid och få en offert direkt skickad till dig?
Fyll i formuläret så skickar vi offerten till dig inom kort.
Har du frågor du önskar få svar på innan offertförfrågan?
Boka ett möte med en av våra projektledare, så återkommer vi till dig inom kort. Vi ser fram emot att höra från dig!
Eller nå oss på 031 – 750 87 00.
Fyll i formuläret här
Vanliga frågor
Vad är VarumärkesBarometern?
VarumärkesBarometern är en varumärkesundersökning som hjälper dig som företag, B2B eller B2C, att mäta hur ditt varumärke uppfattas på marknaden.
Hur genomförs en varumärkesundersökning?
Undersökningen genomförs genom att samla in data från målgruppen via enkäter, digitalt och i vissa fall analogt.
Vilka fördelar ger VarumärkesBarometern?
VarumärkesBarometern ger dig som företag en tydlig bild av hur ditt varumärke uppfattas, vilket kan hjälpa dig att förbättra din marknadsföring och stärka din position på marknaden.