Stora Marknadschefsundersökningen 2024

Publicerad: 2025-04-03

För andra året i rad har vi på SveMa tillsammans med Marknadscheferna genomfört den stora Marknadschefsundersökningen. Undersökningen ger en detaljerad bild av hur svenska marknadschefer upplever sin yrkesroll och vilka utmaningar de står inför det kommande året.

Vad är Stora Marknadschefsundersökningen?
Undersökningen samlar in erfarenheter och åsikter från marknads- och försäljningschefer över hela Sverige.  Den visar inte bara hur yrkesrollen uppfattas, utan ger också värdefulla insikter om utmaningar och prioriteringar.

 

Budgetkampen hårdnar

Att motivera marknadsföringens värde internt blir allt svårare. Resultaten från undersökningen 2024 visar en tydlig ökning av marknadschefer som upplever det som svårt att försvara sin budget — från 17,5 % till 37,7 % jämfört med förra året.

Vad ligger bakom detta? Flera faktorer kan spela in: tuffare ekonomiska tider, högre krav på mätbarhet eller fortsatt missförstånd kring marknadsföringens långsiktiga affärsvärde. Resultaten visar tydligt att många marknadschefer behöver hitta nya strategier för att kommunicera värdet av sitt arbete internt.

Se vårt webinar från Stora Marknadschefsundersökningen 2024 där vi presenterar resultet och jämför med resultatet från 2023:

https://www.youtube.com/watch?v=O8LqsZha0To&feature=youtu.be

 

Vill du ta del av hela rapporten?

Rapporten innehåller fler insikter om trender, prioriteringar och utmaningar för marknadschefer under 2024. För mer information och för att få tillgång till rapporten, kontakta Camilla Börjesson.

Anställda saknar bild

Camilla Börjesson

Läs vidare i kunskapsbanken

Vill du veta vad vi kan göra för dig?

Alla behov ser olika ut, hör av dig så berättar vi hur vi kan hjälpa just dig. Vi lyssnar, anpassar och levererar undersökningar som passar dig bäst.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, kampanjer och insikter i vårt nyhetsbrev.